Scopul unei comunicari se poate intinde de la a informa spre a motiva, a convinge, instrui ori incuraja. Avand in vedere ca vorbim aici despre produse vandabile din industria cosmetica, scopul principal al comunicarii lor nu este doar de a relata ce utilitate sau proprietati functionale au, ci si de a transmite publicului tinta un mesaj care sa provoace o actiune: cumpara-ma!
Daca in litera legii identificarea declaratiilor neconforme despre produsele cosmetice este una dintre sarcinile Ministerului Sanatatii, asta nu inseamna ca diverse exagerari nu ne pot trece si noua prin fata ochilor sau nu se pot face auzite in mediile de comunicare mai putin reglementate (presa scrisa, presa online etc.), unde identificarea derapajelor devine responsabilitatea noastra.
Astfel, daca nu sunt regasite si pe ambalajul produsului, inseamna ca producatorul nu are dovezi stiintifce care sa sustina afirmatiile, prin urmare, nicio alta parere extra-dosar nu poate fi luata in considerare (cu exceptia cazului in care respectivele opinii se sprijina pe dovezi verificabile).
Studiile citate trebuie sa tina seama de practicile cele mai avansate, sa urmeze metode bine concepute si bine puse in practica (valabile, fiabile si reproductibile) si sa respecte considerente etice. Nivelurile dovezilor sa corespunda cu tipul de declaratie (si incadrarea produs, cosmetic, dermato-cosmetic, medicamentos), mai ales atunci cand siguranta utilizatorului poate fi afectata de lipsa eficacitatii. Cel mai probabil nu o crema hidratanta ne-ar pune in acest pericol, insa putem intelege cum ar fi in cazul unui sapun antibacterian, unde ineficienta s-ar putea traduce in antrenamentul microbilor.
Pentru trasarea limitelor onestitatii si spre binele tau si al pielii tale, pune-ti urmatoarele intrebari: daca performantele declarate ale unui produs cosmetic depasesc limitele dovezilor verificabile, este acela un produs onest? Daca imaginile „inainte si dupa” folosirea produsului sunt prelucrate digital, are acesta sanse sa fie eficient in cazul meu?
Si ajungem la punctul cel mai important, cel pe care il putem controla noi, interpretarea. Daca vrei sa furi meserie, o regula de baza a investigatiei stiintifice este de a incerca pe tot parcursul goanei dupa rezultate sa iti rastorni propriile ipoteze, mai ales daca par prea bune sa fie adevarate. Evaluarea acceptabilitatii unei declaratii se sprijina pe calitatea informatiilor pe care le detinem, pe atentia la detalii si circumspectia noastra, doar asa putem concluziona cat mai aproape de adevar si alege in cunostinta de cauza …si efect.
Asigura-te ca pielea ta e in companie buna. Citeste pentru binele vostru:
Controlul produselor cosmetice – ghid realizat de Ministerul Sanatatii si INSP